Met Kerk in Actie naar Oeganda 21 en 22 oktober

23 oktober 2018 - Entebbe, Oeganda

De vlucht naar Entebbe was lang met een tussenstop in Kigali in Ruwanda. Gelukkig stonden we daar maar een half uurtje stil, In die tijd werd het vliegtuig schoongemaakt terwijl we mochten blijven zitten. Dat was toch een rare ervaring. Na landing in Entebbe door de douane en de controle in je vaccinboekje dat ging ook niet zo snel. We zullen gaan overnachtten in Entebbe en kwamen  in het hotel om 23.30 lokale tijd aan. De rugzak voor de volgende dag klaargemaakt en dan gaan slapen. De volgende dag staat een reisdag op het programma, reisduur onbekend want dat is hier moeilijk in te schatten. Na een ontbijt met gebakken banaan en een gebakken worstje op je boterham de bus in. De koffers gingen door het achterste zijraam want een bergruimte heeft dit busje niet. Vol goede moed begonnen we aan de reis van ca 360 km. Het eerste stukje ging goed maar in de hoofdstad Kampala hebben we veel tijd verloren door de drukte en de chaos. Alles rijdt maar kris kras en wie de brutaalste is die is de winnaar. Als je stilstaat in de stad   dan heb je wel  de gelegenheid om rond je heen te kijken. Je ziet dan wat je in de media ziet en leest. De armoede,het primitieve en het gebedel. Daar tegenover staat dat ook de mensen zich opvallend mooi kunnen kleden met felle kleuren en goed verzorgd er uit zien. We zijn ook even langs het regiokantoor van ICCO gereden waar we een uitleg wat ICCO doet en regelt, ICCO is een organisatie waar Kerk in Actie veel met samenwerkt in Oeganda. We reden verder door heuvels en vlak land waar veel plantenstekjes  groeiden die voor de handel zijn. Ik had geen idee hoe het land eruit zal zien. Het is een bijzonder groen land met veel bananenbomen ,mais.rietsuiker en rijstvelden heb ik ook gezien. We waren om 9 uur vertrokken en we arriveerden om 18.30 hier in Sorroti. Door elkaar gehutseld want het zijn hier geen gladde asfalt wegen. Sommige stukken wel maar dan moest de chauffeur weer sterk af remmen voor  een hoge verkeersdrempel of een gat in de weg. Je moet ook niet raar opkijken als er opeens wat koeien oversteken. Gisterenheb ik een kleine indruk van het land gekregen en ik ben benieuwd wat er nog komt.

1. Jonneke:
    23 oktober 2018
    Je hebt vast het gevoel al heel lang weg te zijn. Mooie verhalen en we hobbelen zo een beetje mee...
  2. Corien Simpelaar:
    23 oktober 2018
    Het zijn ook wel afstanden die jullie afleggen, nu naar het oosten en straks weer helemaal naar het westen. Het is wel fijn dat je meerijdt kun je goed rondkijken. Leuk dat je ook foto's geplaatst heb. Liefs Corien
  3. Piet van der Leer:
    23 oktober 2018
    Is de eerste foto in Entebbe gemaakt? Het lijkt wel een plaatje vanuit het park aan het Victoria meer. Prachtig dat jullie zo' n reis kunnen maken. Contact met kerkmensen in ontwikkelingslanden is ook een vorm van bemoediging.
  4. Cees:
    Mooi verslag Leo!
    Succes daar met alle werkzaamheden.
  5. Laura Breur:
    24 oktober 2018
    Wat een boeiend verhaal Leo!
    Leuk om te lezen. Ik zit niet naast je in de bus, maar je geeft ons op deze manier toch een beetje die ervaring mee.
  6. Laura Breur:
    24 oktober 2018
    Wat een boeiend verhaal Leo! Leuk om te lezen zeg. Ik zit niet naast je in de bus, maar op deze manier geef je ons wel die ervaring.
  7. Els:
    24 oktober 2018
    Wat een mooi verhaal. Echt bijzonder. Je komt oren en ogen tekort denk ik. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
  8. Corinne:
    24 oktober 2018
    Wat een bijzondere ervaring zal dit zijn; zo fijn dat je dit mag meemaken!
  9. Marijke Aarnoutse:
    24 oktober 2018
    WOWWWWWW!!!!!!!!! Geniet met volle teugen!!!!!!!