Met Kerk in Actie naar Oeganda 23 okto

25 oktober 2018 - Soroti, Oeganda

Vandaag zijn we met ICCA  op pad geweest. We werden hier in 4groepen verdeeld en ieder met een eigen issue. Ik ging met een groep mee waar het werd uitgelegd van het spaarkistje. Eerst werden we als groep onthaald door de bisschop van Soroti. Hij hield een mooie toespraak waar je echt stil van werd. Je hoorde dat dat hij sprak uit de grond van zijn hart. Hij sprak namens de bevolking hun grote dank uit dat het de hulp van de organisaties die hier werkzaam zijn heel veel mooie resultaten zijn geboekt. We waren welkom en moesten ons hier thuis voelen. Erna moesten we de kathedraal bekijken. Er werd verteld dat hij te klein was en dat ze voorzichtig was begonnen met nieuwbouw. Nu kwamen er ca 1500 mensen naar deze kerk en als die vol is dan moeten ze buiten de dienst volgen. Met de nieuwe kerk kunnen ca 4500 mensen verwelkomen. Met het gevoel dat we ons thuis moeten voelen  gingen we op pad en werden overal in de dorpen met zang en dans onthaald. Er werd ons uitgelegd hoe het kistje werkt. In het kort : een kistje met drie sloten en met drie sleutels beheerd door drie verschillende leden. Iedere dinsdag kwamen de leden bij elkaar en doen een donatie. Als een lid wat wil lenen dan moet elk lid het goed vinden. . Alles wordt keurig bij gehouden in de boeken. De lening wordt terugbetaald met een kleine rente en zo kunnen ze een kapitaal opbouwen. Na de uitleg kregen we van de leden te horen hoe hun leven is veranderd sinds ze meedoen. Ze kunnen een koe kopen of kleren .medicijnen en hun kind naar school laten gaan. Dit zijn kleine dingen maar voor hun belangrijk omdat het hun leven heeft veranderd en mooier gemaakt heeft. Vroeger was er geld en de volgende dag was alles op aan drank voor de man of het was gewoon verdwenen. Na een afscheid begeleid door zang en dans liepen we terug naar de auto’s. Bij terugkomst in het hotel wat opfrissen en dan gaan eten in de tuin van het hotel. Voor het diner werd ons gevraagd naar onze ervaringen en zo kon je ook horen wat de andere groepen hebben ervaart hebben. Jammer, net dat we begonnen met eten 1,2,3,4 drupjes en dan opeens een heleboel druppels en met je bord naar binnen en daar gezellig met zijn allen verder dineren. Morgen gaan we naar Moroto dat ligt in het N.O. van Uganda. Daar is het warm, dor en droog.

1. Els:
    25 oktober 2018
    Wat lijkt het mij toch bijzonder, dat je zo hartelijke en enthousiast ontvangen wordt. En dat je dan bij het weggaan begeleid wordt door zang en dans. Schitterend. Hier hebben we ook drupjes regen. Morgen een totaal andere natuur denk ik: warm, dor en droog.
    Vast weer een mooi verhaal.
  2. Sjaak Van der van der Velden:
    26 oktober 2018
    Ha Leo, leuk om zo wat mee te lezen van je reis. Veel plezier en een goede reis verder.
  3. Laura Breur:
    26 oktober 2018
    Boeiend om te lezen Leo. En leuk die foto's erbij!
    Wat een ervaringen weer. Ook goed dat je die met elkaar kunt delen.
  4. Luc en Saskia:
    Hoi Leo,
    Fijn om je verslag te lezen zo beleven wij het met jou mee. Het is wel een heel avontuur zeg je ziet veel van het land. Wat zijn we in Nederland dan toch verwend met onze geasfalteerde wegen, mooie huizen etc etc
    We hopen dat je nog veel mooie dingen mag meemaken in Uganda en kijken uit naar je volgende verslag.
    groetjes Luc & Saskia