Israelreis

21 april 2015 - Jeruzalem, Israël

Ik ben vertrokken uit Bethlehem en zit hier in Jeruzalem oost in een hotel met wifi

Gisteren 20 april ging ik met ongeveer 12 mensen uit onze groep naar een checkpoint voor de palestijnse arbeiders die in het joodse deel van Bethlehem gaan werken.We moesten om ca 5'30 aanwezig zijn bij het checkpoint.Dit was een belevenis rond diue tijd komt iedereen aanrennen  uit alle hoeken en gaten om maar snel de grens over te zijn.Onze gids vertelde dat het soms uren kan duren voordat ze over zijn.Wij toeristen mogen dat meemaken door gewoon met de stroom mee te lopen.Je moest door 3 gedeeltes heen.Het eerste was vergunning controle wat voor ons niet van toepassing was.Het tweede ongeveer 50 verder was met je eigendommen door de scan.De derde was de paspoortcontrole wat voor ons ook geen probleem was.Dit alles duurde ongeveer 25 minuten.Aan de joodse zijde is wel enigssins controle door vrijwiligers die allen toezicht kunnen houden maar niet kunnen ingrijpen allen melden bij de joodse instanties.

Later in die morgen zijn we naar de boederij van Dauod Nasser die in verbeten gevecht is gewikkeld met de israelische instanties om zijn land te kunnen behouden waar zijn familie al eeuwen lang woont.We kregen een uitleg over the tent of nations(zie internet) en werd afgesloten met en lunch.

In de middag gingen we naar een Israelische nederzetting met de naam Eferath.We werden welkom geheten door een amerikaan die in Berlijn is geboren ,opgegroeid in New York en bijna 40 jaar in Israel woont .Hij zit het bestuur van die nederzetting en vertelde over de geschiedenis en het leven in de nederzetting Nadat zijn we terug naar Bethlehem gegaan

1. Els:
    21 april 2015
    Leo, ik heb weer genoten van je verhaal. Komend weekend de foto's, die hebben we nog te goed. Mooie reis verder
  2. Jonneke:
    21 april 2015
    Ha Leo, wat een mooie en indrukwekkende dingen maken jullie mee. Leuk om elke dag een stukje mee te reizen!
  3. Marloes:
    22 april 2015
    Wat mooi om te lezen! Een hoop indrukken en ervaringen rijker. Bijzonder. Veel plezier de laatste dagen!